Politische TV-Ereignisse umdenken: Die Ära der Post-Broadcast Kommunikation

Authors

  • Jakob-Moritz Eberl Universität Wien
  • Markus Wagner Universität Wien
  • Eva Zeglovits Universität Wien

DOI:

https://doi.org/10.15203/ozp.104.vol42iss3

Keywords:

Medien, politische TV-Ereignisse, TV-Debatten, Soziale Netzwerke, Post-Broadcast Kommunikation

Abstract

The internet and social networks such as Facebook or Twitter have opened up new ways of using media and exchanging content in the context of televised political events, and in particular of TV debates. The internet and social networks now challenge the established image of televised events and their analysis. In an internet-oriented subpopulation, televised political events are no longer watched via a single medium, the television screen. Instead, their consumption passes through numerous information channels such as social networks, political web forums, blogs and online media coverage. Yet, these channels are often not included in conventional empirical methods. This descriptive study shows how the potential audience of televised debates extends far beyond its TV audience, which is why the impact and the methods of analysis of these events need to be discussed anew. The basis of this article is an online survey of students at the University of Vienna about the ORF-Sommergespräche (summer talks) 2012.

Author Biographies

  • Jakob-Moritz Eberl, Universität Wien

    Jakob-Moritz Eberl ist Universitätsassistent (prae doc) am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Universität Wien und arbeitet an der Österreichischen Nationalen Wahlstudie AUTNES mit. Seine Forschungsinteressen umfassen Politische Kommunikation, Celebrity Politics, Bewegungsforschung und Netzwerkanalyse.

  • Markus Wagner, Universität Wien

    Markus Wagner ist Universitätsassistent am Fakultätszentrum für Methoden und arbeitet in der Österreichischen Nationalen Wahlstudie AUTNES mit. Seine Forschungsinteressen betreffen vor allem die Rolle von politischen Themen und Ideologien in der Wahlentscheidung und im Parteienwettbewerb.

  • Eva Zeglovits, Universität Wien

    Eva Zeglovits ist Universitätsassistentin am Fakultätszentrum für Methoden und arbeitet in der Österreichischen Nationalen Wahlstudie AUTNES mit. Ihre Forschungsinteressen umfassen Wahlverhalten, Wahlteilnahme, politische Sozialisation und Methodenentwicklung.

Downloads

Published

2013-09-11

Issue

Section

Research Article

Similar Articles

1-10 of 166

You may also start an advanced similarity search for this article.